HTML

IGe tévedése

IGe kiírt egy pályázatot, melyben 1 000 000 Ft-ot ajánl annak aki cáfolja "Általános Isten" definicióját. Definiciója szerint Isten egy érzelem, szerintem azonban személy (az ateisták szerint csak virtuális). Ime az indoklás:

Friss topikok

  • IGe: K.G. 2007.11.17. 16:35:09 Ok, hajlok rá némi további vizsgálat és egyeztetés után, hogy pályázato... (2007.11.18. 08:53)

Linkblog

Archívum

2007.11.06. 10:10 K.G.

     

„Általános Isten (továbbiakban Isten); egyes emberek és embercsoportok tudatában és tudattalanjában lévő speciális érzésforma, érzelemtípus. Istennel egyesek (az istenhívők) a világ és az élet keletkezését, felépítését, működését próbálják meg elképzelten és logikátlanul magyarázni, illetve élethelyzeteikre keresnek megoldást általa. Míg másokra (például az ateistákra, realistákra, naturalistákra, materialistákra, szkeptikusokra is ) Isten tudatalanul is olyan hatással lehet, hogy logikai és kritikai érzékük az istenhívőkéhez hasonlóan torzul bizonyos területeken.”

Iván Gábor alias IGe

 

  

 

 

Kezdjük az utolsó mondattal Ockham elvei szerint. Ha elhagyjuk, semmivel sem változik Ige tételének értelme, ugyanis nincs kifejtve milyen esetben léphet fel ez a hatás, és egyáltalán jelentősebb-e mint a tenger szintjének emelkedése amikor az ember egy pohár vizet önt bele. Véleményem szerint ez az utalás vagy felesleges, vagy ki kell fejteni jobban mire is gondolt a szerző (egyébként úgy ítélem meg, rám szinte semmilyen hatással nincs Isten).

 

A második mondat majdnem rendben van, bár így sértheti a vallásos emberek meggyőződését. Én (talán kevésbé sértően) úgy fogalmaznák, hogy idejétmúlt logikával magyarázzák a hívők a természeti jelenségeket Isten közreműködésével. Darwin előtt ugyanis logikus volt, hogy az életet valaki teremtette, ahogy az elektromosság megértése előtt a villámcsapásra is logikus magyarázat volt a középkorban, hogy az Isten haragja.

 

Az első mondat egy tévedésből indul ki, ezért nevezi Istent érzelemnek. Isten valójában személy, a hívők szerint létező, az ateisták szerint csak kitalált. Dawkins nyomán a vallás mém egy olyan „bio-szoftver”, ami az emberi agyakban (bio-hardver) terjedhet. Ez az irodalomra is igaz, ahol pl. egy regény szereplőjét sem nevezzük érzelemnek hanem személynek. Az érzelem csak a személy által kiváltott hatás lehet. Egy érzelem nem cselekszik, hanem azt érzi valaki. Vagyis Isten nem egy érzelem, hanem egy (virtuális) személy, amely érzelmeket gerjeszt a hívőkben (félnek tőle, szeretik, stb.).

 

Egy virtuális személynek van egy-egy másolati példánya minden hívének agyában („bio-hardver”), ahogy a Windows egy-egy példánya is megtalálható a legtöbb számítógépen (hardver). A tévedés abból a példából indul ki (IV. teória értelmezése, lásd lejjebb), hogy minden vallásnak van egy „speciális istene” és a definíció pedig az „általános istenre” vonatkozik, ami nem ugyanaz, minthogy az autóból is sok létezik nem csak egy. Valójában ebben a párhuzamban az autó fogalom felel meg az általános istennek, míg a speciális istennek egy adott márka mondjuk a Mercedes felelne meg (egyes emberek a Mercire esküsznek, de attól még tisztában vannak vele, hogy mások a BMW-t imádják). A Mercedes tulajdonosok is látják a többi autót (köztük Merciket is) az utakon, és nem hiszik azt, hogy csak az ő autójuk az egyetlen (na jó, pár kivételtől eltekintve). Szoftveres példával: ha az operációs rendszer felel meg az „általános isten”-nek, akkor mondjuk Windows XP a keresztények istenének, a Windows 2000 a zsidók istenének, a Linux pedig Manitunak. Egy felhasználó sem mondja, hogy csak az ő gépén fut Windows XP, de az lehet, hogy nem hallott még a Linuxról. Az egyes autóknak eltérő alvázszámuk van, ahogy az egyes (legális) Windows másolatoknak is eltérő licenszszámai. Attól, hogy valaki lemásol egy Windows példányt illegálisan (vagy egy lopott autó alvázszámát felülírja egy másik autó számával), még nem lesz az eredeti és a duplikált példány egy és ugyanaz, akkor sem, ha azonosítóik megegyeznek (az egypetéjű ikrek sem számítanak egy személynek) legyen az a dolog valós (autó) vagy virtuális világban (szoftver) létező.

 

„Isten ugyanolyan gyűjtőfogalom, mint az autó. Akárhányszor leírhatja valaki, hogy csak egy autó van, ettől még nem lesz igaza. Az emberek nem hülyék és látják a sok autót az utjainkon. Akárcsak a sok Speciális Istent is látják a vallási piacon”

Itt IGe átvette a hívők gondolkodásmódját, ugyanis egy ateista úgy írta volna le, hogy „Akárhányszor leírhatja valaki, hogy csak egy márka van…”, ugyanis a márka által gyártott egyes autók a hívők elméjében létező Isten egyes példányainak kellene, hogy megfeleljenek ebben a példában (egy hívőnek talán természetes lehet az „egy Isten-egy autó” analógia). Régebben -a britek szerint- az afrikaiak 90%-a állítólag életében először autót Land Rover típusút látott. Ezek a bennszülöttek hihették azt, hogy csak a Land-Rover gyárt autókat, de azt a tudták, hogy több Land Rover is létezik.

 

 

Az V. teória értelmezése (Micimackó és Isten, lásd lent) szintén tévedés, hiszen Micimackót is többféleképpen ábrázolják amiből csak egy a legtöbbek által ismert Disney-féle. A valóságban a különböző vallások hívei többnyire ugyanazt az istent (főistent) tisztelik, csak saját nevet adnak neki (Allah, Jahve, Isten, Manitu, Jupiter, Zeusz stb). Ettől függetlenül a különböző vallások hívei egyetértenek abban, hogy a világot Isten teremtette, legfeljebb abban nem hisznek a világ más tájain, hogy az özönvizet is ő okozta. Valójában egy megszemélyesített teremtő erőt tisztelnek más-más formákban (ide most leírhatnám az elefánt és a vakok példáját, ha politikailag nem lenne inkorrekt:-). Mivel Isten személye sokkal hosszabb ideig fejlődhetett mint Micimackó, szükségszerűen sokszínűbbek a vallások mint a Micimackó ábrázolások. Mindazonáltal Isten figuráját igenis egybentartják az olyan tulajdonságai, mint a természetfeletti erők birtoklása vagy a világ és az ember teremtése.

 

A megszemélyesítés alapvető tulajdonságunk, melyet az állatvilágból örököltünk génjeinkkel. Megfigyelhető, hogy az újszülöttek (ember vagy akár egy kiskutya) pár hónapos korukban már az emberek szemébe néznek és nem mondjuk a lábukat vagy a törzsüket figyelik. Ez a játékbabák vagy plüssfigurák élettelen szemeire is igaz, akárcsak egyes dél-amerikai pillangók szárnyán található szempárt utánzó foltokra. Ez azért fontos az állatvilágban, mert egy állat szemeinek állásából létfontosságú információkat kaphat egy másik állat, pl. hogy rá fog-e támadni (ennek ellensúlyozására a legtöbb állat szemfehérje szinte nem is látszik pl. gorilla csimpánz, stb. így nem tudni mikor pillant félre), a szemek távolságából méretéből pedig azt, hogy mekkora is a másik állat (ezzel „él vissza” a dél-amerikai pillangó). Ezen „szemkereső” tulajdonságunk mellékhatásaként ott is hajlamosak vagyunk szemeket (vagy arcot) feltételezni, ahol nincsenek (pl. pillangó szárnya), vagyis sokszor megszemélyesítünk akár élettelen dolgokat (még ha csak szófordulatként is, mondjuk hidegben nem „akar” az autónk beindulni). Vélhetően ezért személyesítették meg elődeink a természeti törvényeket Isten (Allah, Manitu, stb.) személyében, tehát a „személy” a helyes megnevezés, nem az „érzelem”, mert az csak egy hatása a személynek.

 

Ui.

Tévedés az is, hogy az ateisták úgy tagadnák Isten létezését, hogy nem látnák be, mások hisznek benne. Az ateisták és az istenhívők egyetértenek abban, hogy Isten személye létezik a hívők elméjében, amiben nem értenek egyet az, hogy azon kívül is létezik-e.

 

Függelék: két teória téves értelmezésének szövege az alábbi oldalról: http://vilagnezet.blog.hu/2007/05/18/altalanos_isten_definicioja_fejlesztett_

 

„IV. teória
Isten csak egy általános mítoszalak gyűjtőfogalma

Mivel Isten fogalma a föld számos és különböző területén megjelent, mint fő mítoszfigurájának neve, lehetne ez a helyes meghatározás. Attól nyugodtan eltekinthetünk, hogy egyes csoportok kizárólag a saját mítoszfigurájukat tartják az egyedüli és egyetlen Istennek és ezért az isten/Isten írásmóddal próbálnak érvelni. Tudományos szempontból nem tekinthetjük, sem a bibliában, sem a koránban, sem semmi más könyvben leírt istent/Istent kizárólagosnak. Tehát Isten bizonyos szempontból tényleg gyűjtőfogalom, de mivel nagyon erős érzelmi reakciókat vált ki az emberekből, ettől sokkal többnek kell lennie. -szemléltető példa: Isten ugyanolyan gyűjtőfogalom, mint az autó. Akárhányszor leírhatja valaki, hogy csak egy autó van, ettől még nem lesz igaza. Az emberek nem hülyék és látják a sok autót az utjainkon.
Akárcsak a sok Speciális Istent is látják a vallási piacon.

V. teória
Isten csak egy kitalált „figura”, akár csak Micimackó.

Nagyon sok érv szól e teória mellett, hiszen több adat szerint egyértelműnek látszik, hogy Isten „figuráját” is az emberek teremtették. Akárcsak Micimackóét. Viszont a Micimackó irodalmi és rajzfigurában vannak olyan sajátosságok, amelyek mégis egyben tartják a kitalált figurát. Isten, pedig annyira sokrétű, hogy nem egyértelmű az egyik ember számára a másik jelképrendszere. Tehát Micimackót bizonyos sajátosságok között könnyű felismerni, de Istennel ez nincs így.”

 

  

11 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://igeistene.blog.hu/api/trackback/id/tr85220019

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

007 2007.11.06. 11:36:32

Kedves K.G. nem tudom, nyerni szeretnél-e, de felhívnám a figyelmedet (mielőtt IGe teszi meg), hogy hívők nem indulhatnak. Nyilván megvan ennek is a maga oka. :)

Üdv:
007 (Hansági)

IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2007.11.06. 12:19:23

K.G. A pályázat további minimális formai követelményeire hívnám fel a figyelmed. Valódi polgári név, fotó ...stb. Kérlek pótold, mert csak abban az esetben tudom komolyan értékelni és figyelembe venni. Ha nem teszed, akkor díj nélküli kedvtelőnek tekintelek.

Calwer 2007.11.06. 21:00:38

Kedves K.G., természetesen egy tudományos vitában (elvégre ugye, mint IGétől tudhatjuk, itt arról volna szó) akkor is lehet igazad, ha nem alkalmazkodsz valamely buta idea kiagyalójának pályázati feltételeihez.

nyari mikulas (törölt) 2007.11.06. 22:33:37

Nagyon jol latod a lenyeget:
"Az első mondat egy tévedésből indul ki, ezért nevezi Istent érzelemnek. Isten valójában személy, a hívők szerint létező, az ateisták szerint csak kitalált."

Olyannyira, hogy a masodik es harmadik mondatban mar IGe is ilyen (kitalalt szemely es nem erzelem)ertelemben hasznalja az Isten fogalmat. Ha behellyettesiti valki az elso mondat meghatarozasat a masodik es harmadik mondatba, nyilvanvalova valik, hogy atgondolatlan, zagyvasag.

Avatar 2007.11.07. 11:42:55

A levezetésed töbnyire helytálló, jól mutat rá az IGe által adott definíció és az emberek által hsznált isten-fogalom közti eltérésekre. Hibásan írod viszont, hogy "A valóságban a különböző vallások hívei többnyire ugyanazt az istent (főistent) tisztelik, csak saját nevet adnak neki (Allah, Jahve, Isten, Manitu, Jupiter, Zeusz stb)". a monoteista vallások istenképének a politeista vallások teljes panteonja feleltethető meg, nem a főisten egyszemélyben. Lényegében az isteni erőket és tulajdonságokat az egyik külön-külön személyesíti meg, míg a másik egyetlen istenképbe integrálja őket. Egyes vallásokban a nem is a főisten a világ és az emberek teremtője, Pl Zeusz Kronosz megdöntésével jut hatalomra, aki viszont Uranosztól ragadta el a hatalmat, az ő eredetét pedig az eltérő források különbözően írják le...
A görög és a keresztény mitológia abban is eltér, hogy a görögöknél az első istenek az őskáoszból emelkedtek ki (és kezdtek formát adni a világnak), tehát a káosz az, ami időben végtelen, míg a keresztényeknél Isten teremti meg a világot, ő az aki nem keletkezett, hanem mindig is létezett.

K.G. 2007.11.07. 14:20:41

Valóban jelentős eltérések vannak mondjuk Zeusz és Jupiter között, pláne a monoteista és a politeista vallások között. Viszont nem lehet nem észervenni ezek szoros kapcsolatát. A régi istenek a keresztényvallásba sok helyen szentként kerültek be (Ptah a túlvilág egyiptomi istene - Szent Péter a menyország "portása").

A lényeg ugyanaz marad: a vallás egy mém-szimbióta, amely segít a híveinek fentmaradni. Konkrétan az étkezési előírásokra gondolok (iszlám: alkohol, disznóhús tilalma, zsidó vallás: kóser előírások), amelyek a Közel-Kelet éghajlatán a hűtőgép feltalálása előtt hozzájárult az ételmérgezések elkerüléséhez, vagyis a Köjál elődjének tekinthető. Említhetném még a mentálhigénés célú keresztényi megbocsátást, vagy a BTK elődjét a "szemet-szemért, fogat-fogért.." kezdetű részt (ami egyébként Hamurapi törvényoszlopáról származik), vagy a tízparancsolatot.

Ez a mém ugyanúgy evolválódik mint az élő szervezetek, több ágra szakad, egyes ágak elhalnak, mások változnak, de rengeteg közös van bennük, ahogy a (fő)isten tulajdonságaiban is. Az ószövetségi rész egyértelműen Ekhnaton vallásával közös gyökerű, míg az Újszövetség meglepő de sokkal régebbre nyúlik vissza (lásd www.zeitgeistmovie.com első negyede).

Én ateistaként -IGével ellentétben- nem ellenzem a vallásokat (amíg nem térítik el a repülőgépemet), mert lehet, hogy valaki csak azért nem töri fel az autómat, mert abban hisz, hogy a "Nagy Testvér" odafönt mindent lát, és majd pokolra küldi.

Avatar 2007.11.08. 18:36:58

K.G.
Valóban megtalálható a párhuzam a kereszténység "szent" és a politeista vallások "isten" fogalmai között. Ilyen párhuzam az is, hogy a régmúltban bevett hit volt, hogy a nagy hősök és uralkodók maguk is istenekké válhattak (akár már életükben), míg a kereszténységben szentté avatással kerülhetnek be a "kiválasztottak klubjába".
I. István ha más kultúrkörben jut hatalomra valószínűleg istenkirály lett volna, a kereszténységben viszont Szent István lett (egy mellesleg egyáltalán nem keresztényi életvitelt folytató, de az egyházat 100%osan kiszolgáló uralkodóként).
Az egyes védőszentek is nagymértékben hajaznak az istenekre, pl Szent Miklós, az utazók és a kereskedők védőszentje = Hemész/Merkúr.
Az egyes szentek kultusza (pl Mária kultusz, Szent Patrik kultusz) is éppen olyan, mint a politeista panteon egyes isteneinek kultusza (pl a zoroasztriánus panteonon belül Mithrász kultusza, a görögöknél Dionüsszos ).
Az egyes szentekhez rendelt szerzetes/apácarendek az adott isten papjainak/papnőinek megfelelői.

IGe az általa eröltetett definícióban nem veszi figyelembe, hogy az "isten" fogalom kultúránként eltérő lehet. Amely tulajdonságok egyik vallásban elegendőek ahhoz, hogy valakit/valamit "isten"-nek nevezzenek, az egy másik vallásban esetleg csak egy "szent"-ségre elég.

ostor 2007.11.09. 14:38:38

IGe!
Még mindig nem mersz szembenézni Önmagaddal?
Miért félsz közreadni kritikáimat, ha azok -
állításod szerint - alaptalanok stb.? Miért nem a commentezőkre bízod annak eldöntését kinek van igaza? Vélem azért. mert ha rájönnek, hogy mindenkit BALEKNAK NÉZEL, akkor értelmetlené lenne az életed, mert senki nem állna veled szóba!

K.G. 2007.11.09. 21:43:36

Avatar, a Hórusz-Mithrász-Dionüsszos-Jézus-Krisna vonalhoz: ajánlom nézd meg a letölthető Zeitgeist első negyedét (a többi rész elég zavaros, de az eleje szemléletesen mutatja be, hogyan fejlődött ki a vallás a csillagászatból).

Utána találd ki melyik természeti jelenséget jelképezi a vízenjárás.

IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2007.11.17. 15:20:27

A pályázattal kapcsolatos formai adatokat a

istenteszt.blog.hu

oldalon kell megadni, hogy a pályázat érvényes lehessen.

IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2007.11.18. 08:53:10

K.G. 2007.11.17. 16:35:09

Ok, hajlok rá némi további vizsgálat és egyeztetés után, hogy pályázatodat érvényesnek tekintsem. Ezek a következők:

- Humoros a gyerekkori kép, és el is kellene talán fogadnom, de nem fogadom el. Mert te már jelenleg nem ilyen vagy és a kép a jelenkori azonosítást szolgálja egyértelműen.

- Majd ha komolyabbra fordul a dolog, a pályázatban szereplő más módon is meg kell győződnöm az személyi adatok valóságosságáról. Most ez még nem szükséges, de emiatt nem érdemes valótlan adatokat megadni, mert az kizárást vonhat maga után még olyan pályázatoknál is, amelyek dijat nyerhettek volna.

- A jelenlegi ateista világnézetedet, mivel tudod alátámasztani? Erről meg kell győződnöm valamiféleképpen.
süti beállítások módosítása